2011. szeptember 13., kedd

Az idei csalamádé


A lavorban a nagy "kupac":D

Egy kedves barátommal beszélgetve szóba került, hogy minden évben teszek el csalamádét a hűvesebb hónapokra. Szó szót követett (némi kóstolás is történt még a tavalyiból) és megegyeztünk abban, ha meghozza a hozzávalókat dupla mennyiségben elkészítem neki is a csalamádét és a végeredményt elfelezzük. Ennek eredményeképpen péntek este ott álltam több mint 12 kg-nyi zöldséggel. Ami állt: 6 kg káposztából, 2 kg paprikából, 2 kg uborkából, 2 kg hagymából és 1 kg sárgarépából.
Először is felvagdostam az egészet csíkokra, karikákra a sárgarépát pedig Julien-vágóval. Ez a legnagyobb munka vele, de szerencsére kedves barátnőm ott volt velem és szóval tartott. Ha van kivel dumálni ilyenkor, sokkal jobban halad az ember. Nem mondom, hogy nem éreztem utána a csuklómat, de a finom csalamádéért hozza az ember az áldozatot.
Miután az összes hozzávalót felvágtam, egy nagy lavorba tettem, mert nem igazán fért volna el ekkor zöldségmennyiség másban:) Első ránézésre hatalmas mennyiség, de miután rákerül a többi hozzávaló (40 dkg só, 60 dkg cukor, 10 dkg citromsav, 1 doboz borkénpor, 6 dl ecet) összeesik a felére. Ezután egy napig hagyom így állni, de többször átkevertem az egészet, majd szorosan tiszta üvegekbe nyomkodtam, egy kevéske saját levével feltöltöttem és jól lezártam. Pár hétig még hagyni kell állni, hogy jól összeérjenek benne az ízek.

Itt már az üvegekben érlelődnek:D

22 megjegyzés:

Alíz, Erdélyből írta...

Ez nagyon isteni! Hasonlót szoktam én is készíteni, de nem teszek bele sárgarépát és borként, teszek viszont zöldparadicsomot. :) De egyébként az eljárás ugyanaz. :)

Nelli írta...

Nagy munkában voltál, de jó lesz télen elővenni majd!:-)

Gizi írta...

Nagyon guszta az üvegekbe pakolva. Az ízét pedig ismerem, mert én is így szoktam eltenni télire.:)

DebiGabi írta...

Alíz,
Az a jó a házi csalamádéban, hogy mindenki azt tehet bele, amit szeret. Sárgarépát én is most tettem először, de az első kóstolások után nagyon ízlett benne:D

Nelli,
Ne is mondd! De télen milyen jó lesz majd!!! :)

Gizi,
Anyósomtól tanultam sok-sok évvel ezelőtt, azóta mindig így készül, nem is változtatok rajta, mert így pont tökéletes:D

Bianka írta...

Imádom a csalamádét

Illéskrisz Konyhája írta...

Én is befőzök már két napja...Megfogadtam, hogy mást már nem teszek el...Erre meglátom ezt ínycsiklandó csalamádét, és ahogy ismerem magam, holnap bevásárolok hozzá...Nagyon guszta!!

DebiGabi írta...

Bianka,
Mi is:)

Illéskrisz,
Köszike:D
Én is megfogadtam idén, hogy ez az utolsó, már nincs üres befőttes üvegem:)

mellissina2 írta...

Gyönyörű!!!!

Vicuska írta...

Hasonlóan rakom el én is évtizedek óta, talán a zöldparadicsom megy pluszban bele, a sárgarépát reszelem, talán gyorsabb is, és szalicilt használok a borkén helyett... ja és nem kerül bele citromsav. Nagyon finom az így elrakott, csupa vitamin csalamádé.

DebiGabi írta...

Mellisina,
Köszönöm:D

Vicuska,
Nálunk is nagy sikere van évek óta, nagyon szeretjük mind!

Kici írta...

Kedves Szekimama!

Több receptedet próbáltam már, és nagyon izlett mindenkienk. Gratulálok!
Kb 3 hete csináltam meg a csalamádét és rettenetesen kén íze van. Mikorra múlik ez el?

Kici

DebiGabi írta...

Kedves Kici!

Én még eddig nem éreztem rajta sose a kén ízét. Legalább 4-6 hét kell neki, hogy egy kicsit összeérjenek benne az ízek. Nekem inkább savanyú szokott lenni.
Nem lehet, hogy esetleg kicsit többet tettél bele???

Kici írta...

egy doboz borként tettem bele, ahogy írtad. Abból többféle kiszerelés van? Lehet, hogy nagyobb dobozzal vettem. Nem tudom.... :S

DebiGabi írta...

Én még nem nagyon találkoztam csak a dobozos fajtával:D
Reméljük, ha áll egy kicsit jó lesz azért az íze!! :o)

Kici írta...

Most néztem meg a naptárban, 16 napja csináltam. Van még remény, hogy elmúljon. Majd írok milyen lett. Köszönöm a segítséget!

Timie írta...

Kedves Gabi!

Jövőhéten szeretném megcsinálni ezt a csalamádét, és azt szeretném kérdezni, hogy az ecet 10 vagy 20%-os legyen? És azt szeretném kérdezni, hogy ehhez a mennyiségű zöldséghez 10dkg borkénpor valóban kell, vagy neked kisebb volt a dobozod?
Előre is köszönöm válaszodat
Üdvözlettel
Timie

DebiGabi írta...

Kedves Timie!
A 20%-os ecetet inkább ajánlanám. Bár ezzel egy kicsit savanykásabb lesz, de szerintem egy csalamádénál ez talán nem gond.
A borkénporral az a pici gondom van, hogy most épp nincs itthon így nem tudom a pontos mennyisége mennyi volt. A műanyag dobozos változatot szoktam használni, bár ha jól emlékszem ebből csak egyfajtát láttam eddig még.
A hétvégén biztos járok olyan boltban ahol van, akkor megnézem pontosan annak a mennyiségét és leírom ide Neked.

Timie írta...

Kedves Gabi! Nagyon szépen köszönöm a válaszodat, lehet én is megyek ma boltba és ha kapok borkénport megnézem, de én interneten láttam, hogy 10dkg-os, csak ha kevesebbet raktál bele akkor ne borítsam bele az egész dobozzal :) Habár a 12 kg zöldség elég sok, így a többi receptekhez viszonyítva lehet kell egy dobozzal.
Köszönöm előre is
Üdvözlettel
Timie

Timie írta...

Kedves Gabi!
Vettem borkénport, 10 dkg-os kiadásban árulták, igaz csak ez az egyféle volt belőle, de ha holnap még meg tudod írni, hogy a 12kg zöldséghez mennyi szükséges azt megköszönöm :)
Köszönettel

Timie

DebiGabi írta...

Kedves Timie!

A 10 dkg-os szerelés, ha a műanyag dobozos változat, azt nyugodtan tett bele az egészet az 12 kg-nyi zöldséghez.

Remélem sikeres lesz a csalamádé készítés, jó darabolást a zöldségekhez:D

Gabi

Timie írta...

Kedves Gabi!
Nagyon szépen köszönöm a csalamádé receptedet, szerintem tökéletes lett, igaz erről majd csak a tél folyamán tudok csak érdemben válaszolni, de első ránézésre tökéletes :)
Lenne egy kérdésem: nincs véletlenül darabos savanyúsághoz recepted? Vagy ha már csináltál olyat, akkor ahhoz milyen felöntő lét használsz?
Köszönöm még egyszer eme tökéletes receptedet, jahh a férjem megkóstolta és akkor jó volt, igaz még érződik rajta ecet, borkén miegymás :)
Üdv Timie

Timie írta...

Szia Gabi! Megkóstoltuk a csalamádét, nagyon finom lett, de ha rakok el jövőre nem raknék bele egy doboz borkénport, mert így 1 hónap után se ment el teljesen az íze :(( De isteni finom lett, köszönöm a receptet :))

Timie