2011. augusztus 29., hétfő

Házi ketchup

Amióta ezt a blogot írom mindig is volt egy-két kedves "ismerősöm", akik hol kedvesen, hol kimondottam rosszindulatúan tettek megjegyzéseket arra, amiket itt készítek, alkotók és bemutatók a blogon. Az elmúlt hétvégén életemben először házi ketchup készítésére adtam a fejemet. Mikor említettem e tevékenységemet ezen ismerőseimnek, megint kaptam hideget és meleget egyaránt, de főként, hogy nem vagyok teljesen "normális"... Engem rettentően kikapcsol a konyhai tevékenykedés. Imádok sütni főzni! Remekül tudok közben elmélkedni, gondolkodni, sőt álmodozni is:)))
Ezért a továbbiakban is szeretnék alkotni minél többet a konyhámban és megpróbálok a bántó megjegyzésekkel nem törödni!!!!

Na szóval a személyes kis bekezdés után térjünk rá a lényegre! 
Nem az egyszerűsége fogott meg a házi ketchup készítésben, inkább az, hogy a végeredmény megkóstolása után családilag úgy döntöttünk ez sokkal finomabb, mint a bolti és nincs benne semmilyen tartósítószer sem! A recept eredetije ITT található, amit ezúton is nagyon szépen köszönök Limarának!!!!
Mivel nem szeretem elaprózni a dolgokat rögtön 5 kg paradicsomból készült a ketchup, így a nagyobb mennyiségek miatt senki ne akadjon ki!!!!

Hozzávalók, amiket használtam:

5 kg paradicsom
2 nagy fej hagyma
12 gerezd fokhagyma
kevéske olaj a megpirításhoz
3 dl almaecet
1 kk szegfűszeg (örölt)
1 kk fahéj
1 kk fekete bors
2 kk só
2 ek mustár
kb. 30 dkg cukor
10 dkg barnacukor

Első lépés: a paradicsomot jól megmostam és feldaraboltam. A hagymákat apróra vágtam és olajon megdinszteltem, erre jött rá az apróra vágott fokhagyma, amit szintén egy kicsit sütöttem az olajban. Ezután ráborítottam az összes paradicsomot, majd az egészet át egy nagyobb lábasba, mert természetesen elméreteztem és kicsit lett az első:)))) Jöttek bele a fűszerek: fahéj, bors, só, szegfűszeg, almaecet, cukrok, mustár. Majd főztem közel 1 órán keresztül folyamatosan kevergetve. Már ekkor isteni ketchup illata volt, csak úgy terjengett az egész lakásban. Miután letelt az egy óra az egész paradicsomos főzetet  paradicsompasszírozón átnyomtam, majd még botmixerrel is összeturmixoltam. Következett egy hosszabb (nekem majd 3 órás) főzési idő, amíg el nem kezdett besűrűsödni az egész. Ez nagyban függ attól is, hogy a paradicsom mennyire leveses. A főzési idő alatt sokszor átkevertem és többször kóstoltam, milyen az íze ezáltal még került bele cukor, só és almaecet is. De ez már mindeninek a saját ízlése szerint.
Mikor elég sűrűnek éreztem a szószt forró üvegekbe töltöttem és száraz dunsztba helyeztem őket. Mindez szombat este történt, de tegnap egy üveggel óvatosan kivettem, hogy meg tudjuk kóstolni, mert vacsorára hot-dogot ettünk, ahhoz pedig kellett egy kis ketchup:D. Nagyon finom lett így megérte a pepecselést vele.

14 megjegyzés:

martinelli írta...

Köszi szépen, ez a recept kapóra jött. Van itthon pár hozzávaló fölöslegben, így kipróbálom.

Nelli írta...

Gabikám!A megjegyzésekkel ne törődj!Én nagyon szeretlek olvasni és hiányzott amikor nyaralni voltál és nem volt bejegyzés!Úgyhogy gyere, mert várjuk a finomabbnál, finomabb recepteket!Puszi

Nelli írta...

Melyik fajta papadicsomot használjam hozzá?

DebiGabi írta...

Martinelli,
Nagyon szívesen.
Mesélj majd, hogy sikerült!

Nelli,
De édes vagy!!!!
Nagyon köszönöm:D
Igyekezni fogok...

DebiGabi írta...

Nem tudom ez milyen volt, mert drága uram vettem a piacon. Elég nagyok voltak és jó sok leve volt. Szerintem ez a befőző paradicsom, de ebben nem vagyok 100%-ban biztos:D

Petra írta...

Szia Gabi! Képzeld el nekem is van egy ilyen "kedves ismerősöm". Egy áldás. Tökéletesen megértelek, csak azt mondhatom én is, hogy ezzel ne foglalkozz! (Tudom nem könnyű.)
A kechupot én is kinéztem Limaránál. A hétvégén neki is fogok.Köszi. :)))

gondaanyu írta...

Tudod, az a savanyú a szőlő tipikus esete. Tulajdonképpen írígyek, hogy miket tudsz Te, amit ők nem.
A házi ketchup pedig sokkal finomabb, ahogy a legtöbb házi.

trollanyu írta...

Nekem hál istennek nincs ilyen ismerősöm itt Norvégiában, de a sogórnőm ilyen, ő még egy fagyasztott pizzát sem tud megsütni. De ő meg Skóciában él:) A ketchup remekül néz ki,még nagyon régen egyszer készítettünk anyukámmal, de kicsit túladagoltuk a fahéjat. Azért elfogyott. Egyébként meg ne foglalkozz azzal mások mit mondanak, te voltál az egyik, vagyis a blogod, ami engem is a blogírás elkezdésére ösztönzött, ezúton is köszönet érte:)

Ancsika írta...

Gabikám! szupe lett a ketchup! :) Ügyi vagy! A beszólókkal, irígyekkel, okoskodókkal meg ne törödj!!!!

DebiGabi írta...

Petra,
Tudom, hogy az irigység beszél belőlük, de néha nagyon rosszul esik, főként, amikor én is rosszabb passzban vagyok.


Gondanyu,
Maximálisan igazad van. Sokkal jobb íze van a házilag elkészíted ételeknek, amiknek ráadásul ad egy nagy pluszt még, hogy mi készítettük!!!

Trollanyu,
Most komolyan zavarba hoztál, de nagyon jólesett, amit írtál. Nagyon kedvelem ám a blogodat!!!

Ancsika,
Köszike:D
Igyekszem nem törődni!!!

Bianka írta...

Házinál nincs is jobb :)

Nelli írta...

Köszi akkor én is majd azzal próbálkozom!Kíváncsi vagyok rá nagyon!:-)

DebiGabi írta...

Bianka,
A házinál legalább tudjuk, hogy mi van benne és az meg, hogy mi csináltuk ad még neki külön egy jó ízt:)

Nelli,
Kíváncsi vagyok Nektek, hogy ízlik. Nálunk szerencsére nagy sikere van és a kislányom is jóízűen eszi!!

martinelli írta...

http://gasztro-szepseg-es-sokmas.blogspot.com/2011/09/paprikas-ketchup.html

Végre odajutottam, hogy feltöltsem az eredményt :)) Kukk be hozzám :) és köszi az ötletet :)