2009. október 18., vasárnap

Tudatos vásárló vagyok???

Tudatos vásárló igyekszem lenni. Az elmúlt napokban több blogban is érdeklődve olvastam, az erről szóló irományokat, hogy ki mennyire tudatos vásárló, mire figyel oda. Nekem Belly tette fel ezt a kérdést. Köszönöm még egyszer. Lehetőségeimhez mérten igyekszem tudatosan vásárolni, de tudom, hogy van még mit tanulnom nekem is. Az elmúlt pár évben sokkal jobban odafigyeltem, hogy milyen alapanyagokat használok a saját háztartásomban. És azt is szeretném megemlíteni, hogy a gasztroblogok rendszeresen olvasása, rengeteg új, jól hasznosítható információval látott el engem is, amit jól tudok használni a jövőben is.

A konkrét tíz pontra az alábbiakban válaszolnék:

1. Írd össze, mire van szükséged!

Csak azt vedd meg, amire ténylegesen szükséged van, ne azt, amit el akarnak neked adni. A nagy bevásárló központok és a reklámok profi módon csábítanak a felesleges pénzköltésre.

Mániákus listaíró vagyok. Mindenről listákat készítek. Bevásárolni is így szoktam elmenni, de sajnos néha előfordul, hogy otthonfelejtem a cetlimet:))), akkor igyekszem felidézni, hogy miket írtam fel magamnak. Nagy általánosságban hetente egyszer vásárolok be, előre össze szoktam állítani, hogy mit szeretnék a következő héten főzni, és azokhoz veszem az alapanyagokat.

2. Menj a piacra vagy helyi boltba!

Így vásárlásoddal a helyi kisvállalkozókat, a helyi gazdaságot támogatod, amitől a te jóléted is függ. A multinacionális üzletláncok profitja kikerül a helyi gazdasági körforgásból.

Sajnos nem igazán van lehetőségem piacozni, mert a munkám miatt szinte minden szombat délelőtt dolgozom a színházban. Csak néha tudok piacon vásárolni, pedig de nagyon szeretem. Tojást csak és kizárólag egy helyen szoktam vásárolni egy fiatal termelőtől. Ehhez mindig nagyon ragaszkodom, mert gyönyörű szép az áruja. Így ha dolgozom, küldöm az Uramat tojásért a piacra, és ha van már ott van akkor általában zöldség, gyümölcs is kerül a kosárba.

3. Vigyél magaddal táskát, szatyrot!

Ne fogadj el zacskót mindenhol. Egyrészt pénzt adsz érte feleslegesen, másrészt szemét lesz belőle, ami terheli a környezetet, sőt a szemétdíjat is te fizeted.

Általában van a kocsiban egy nagy kosár abban szoktam pakolászni, de sajnos rengeteg szatyrom gyűlt össze az évek alatt, amik valahogy nem akarnak ki/elfogyni.

4. Menj gyalog vagy tömegközlekedéssel!

A mozgás egészséges és ingyen van. Ha tömegközlekedéssel utazol, tizenötször kevesebbet szennyezed a környezeted, mintha autóval közlekednél, és jóval olcsóbb is.

Bevásároláshoz autót használok, mert a heti nagy bevásárlás elég nagy mennyiséget tesz ki, amit elég nehézkes lenne tömegközlekedéssel hazacipelni. Budapesten élek és a belváros kellős közepén dolgozom, így a tömegközlekedést, főként a metrót rendszeresen (napi szinten) használom:((( De tény és való, hogy nagyon szeretek autót vezetni, a munkám miatt hetente kétszer-háromszor este is dolgozom, és ekkor szégyen, nem szégyen, de 10 óra után félek már tömegközlekedéssel járni, így autóval jövök be dolgozni. Pár évvel ezelőtt teljesült az egyik legnagyobb gyermekkori álmom, saját kocsim lett és erről nem igazán tudnék lemondani.Viszont nagyon szeretek szabadidőmben biciklizni a kis családommal és szerencsére elég gyakran szoktunk is.

5. Vegyél helyi termékeket!

Keresd a lakóhelyed közelében készülő dolgokat, ezáltal a helyi gazdaság fenntartásához és fejlődéséhez járulsz hozzá és csökkented a szállítással járó környezetterhelést is. Minél távolabbról jön, annál többet szennyez.

Ha lehetőségem van igyekszek ilyen termékeket vásárolni, de banán, narancs, citrom nem terem nálunk, és ezekről nem nagyon szeretnék lemondani.

6. Válaszd az egyszerű, környezetbarát csomagolást!

Ne dőlj be a szép külsőnek. A drága csomagolást Te fizeted meg, holott neked csak a termékre van szükséged. Kettőt fizetsz egyet kapsz! Keresd a visszaváltható, újrahasznosított, egyszerű csomagolást.

Pár éve még jobban megtévesztett a külcsín, de mára már jobban odafigyelek erre, de néha még így is sikerül "mellévásárolnom", mert megtéveszt a "borítás".

7. Kerüld a vegyszereket!

Kerüld a nem természetes alapanyagokból, gyárilag előállított, vegyszerezett, félkész élelmiszereket. A vegyszerek ártanak az egészségednek.

Amióta megszületett a kislányom nagyon igyekszem erre maximálisan odafigyelni. Pár éve Anyukám kertjében igyekszem minél több zöldséget megtermeszteni, télire eltenni, befőzni.

8. Vegyél idényzöldséget és -gyümölcsöt!

Az üvegházi, vegyszerezett, több ezer kilométert utaztatott, mesterségesen érlelt, agyoncsomagolt és tartósított áruk jelentős környezetterhelést okoznak és csak a szemnek szépek.

Erre a pontra szinte ugyanazt tudnám írni, mint a 7-esre.

9. Kerüld az egyszer használatos és felesleges dolgokat!

Az egyszer használatos termékek előállítása majd kidobása energiapazarlással és felesleges környezetterheléssel jár. Elektromos fogkefe, konzervnyitó és kenyérszeletelő? Ugyan már…

Elektromos fogkefém nincs, és nem is nagyon igénylem. Viszont szánom bánom bűnömet, de a konzervnyitóm elektromos. Amit megmondom őszintén nagyon szeretek, mert pár éve nem egy manuális konzervnyitó végezte a kukában egy-két használat után. Akkor beruháztam az elektromosra, ami tökéletesen működik azóta is. Kenyérszeletelő????? Ez se lesz soha.
Legnagyobb bűnöm ezen a térem az ásványvíz. A csapvíz nálunk ihatatlan, így ásványvizezünk. De azért mentségemre legyen mondva, hogy amióta szelektív hulladék gyűjtés van mindig ott kötöttek ki a műanyag palackjaink.

10. Olvasd el a címkéket!

Nézd meg: ki állítja elő a terméket, honnan jött, mit tartalmaz, mibe csomagolják, hová kerül? Ha nincs is tökéletes termék, válaszd a lehető legjobbat. Az vagy, amit eszel.

Itt megint visszaköszön az, hogy, ha az embernek gyermeke lesz sokkal jobban odafigyel arra, hogy mit főz, mit tesz le az asztalra és miket vásárol.

2 megjegyzés:

szepyke írta...

A saját kocsi olyan szabadságot ad, amit csak az tud, aki birtokol egy ilyet. Én amikor bajom van, beülök, üvöltetem a zenémet, és szó szerint kimegyek a világból. Bőgök egy nagyot, aztán haza. Például erre tökéletes, mert egyedül lehetek! Soha nem szeretnék lemondani róla!

DebiGabi írta...

Szepyke,
Nekünk gyermekkoromban soha nem volt autónk. Egy kezemen meg tudom számolni, hogy hányszor ültem akkoriban kocsiban. Leírhatatlan élmény volt számomra, amikor először mentem a saját kocsimmal haza. Imádtam:))))