2009. szeptember 26., szombat

Csalamádé eltevés télire


Mi családunk nagyon szereti a savanyúságokat, különösen a csalamádét. Ezt a receptet Anyósomtól tanultam, nagyon sokáig csak ő készítette, de pár éve, mikor jobban rákaptam a konyhai műveletekre, befőzésre, sütésre, főzésre én is megpróbálkoztam vele. Nincs vele túl nagy macera, viszonylag gyorsan és egyszerűen elkészíthető. Fantasztikusan jó íze lesz, finom ropogósak maradnak benne a zöldségek.
Általában két évente elteszek egy nagyobb mennyiséget, tehát a mennyiségeken ne tessék nagyon "kiakadni", hogy mennyi:DDD
Nekem ebből 10 üvegnyi csalamádé lett.

Hozzávalók:

1,5 kg uborka
1 kg paprika
1 kg hagyma
5 kg káposzta

Ezeket mind összevágjuk lehetőség szerint vékony csíkokra, karikákra. Sajnos az én konyhai csodagépem nemrégiben tönkrement, - perpillanat nem igazán van "kedvem" egy másikat vásárolni:(( - így késsel vagdostam az egészet össze. Hát nem mondom, hogy a végére nem szaladt ki egy-két csúnyaság a számon... De végül összevágtam mindet!!!!!

Na tehát. Ha minden felcsíkozodótt, karikázódott belepakoljuk egy jó nagy edénybe. Én régebben egy nagy mosóporos vödörben készítettem, de a nyáron sikeresen összefestékeztem így az kiesett. Viszont Anyukámtól kölcsönkértem egy jófajta, békebeli óriási fazekat és ebben tudtam tenni a csalamádé hozzávalóit.
Nem kell megijedni, első látásra az összevágott zöldségmenyiség hatalmasnak látszik, - a kedves férjem is közölte velem, hogy ez nem fog beleférni -, de amint hozzákerül a többi hozzávaló közel a felére összeesik. Jelentem belefért:DDD

Amiket rátettem ezután:

3 dl ecet 15%-os
30 dkg cukor
20 dkg só
5 kiskanál citromsav (ettől marad szép fehér színű)
5 kiskanál borkénpor

Ezeket mindet rászórtam. Egy kicsit vártam, amíg elkezdett "összeesni", levet ereszteni. Utána többször jól átkevertem, amit legegyszerűbben a két kicsit kezünkkel tehetünk meg:DD
Legalább egy éjszakára hagyjuk, hogy álljon, utána tisztára mosott üvegekbe kell jó szorosan belenyomokodni a levet ráöntögetni. Lezárni és kész is van.

Kevergetés közben

7 megjegyzés:

hargitaibea írta...

Emlékszel az én mamám salátájára?
Esztergomban ettük,
"passport bitte".. khmm.. :)))
Abba az adagba keverte bele szegénykém a jegygyűrűjét. :(
Most augusztus 20-án a papám a szülinapján zokogva jött, hogy lement a csatornába a jegygyűrű párja.
Nem vette észre szegénykém, hogy kéztörlésnél esett a kőre, így hát megkerült.
Bocs, csak elindult néhány emlék. :(

DebiGabi írta...

Bea,
Persze, hogy emlékszem.
Pont nemrégiben emlegettük a Zsolttal a régi szép időket.
Ba...s, de régen volt:((
Én leszedem magamról gyűrűket főzés közben, pont ilyesmiktől félve.

Zsuzska írta...

Szia Gabi!

Ekkora mennyiség 10 hányliteres üvegbe fér bele? Csakhogy úgy készüljek. Bizistók megcsinálom én ezt a csalamádét, annyira jól néz ki meg jól hangzik!!! Ès az uborkának jó a kígyóubi is? Itt csak az van :O(
Az én gyürüim jól meg vannak az ujjaimon, csak ha gyúrok szedem le öket. A ragacs miatt.

DebiGabi írta...

Zsuzska,
Ezek az üvegek 7 decisek, pontosabban 720 ml van rájuk írva:D
Én is kígyóuborkát használtam, tökéletesen jó bele.
Majd mesélj, hogy sikerült.

Zsuzska írta...

Köszi, egyelöre be vagyok havazva, majd meglátjuk, mikorra kerül sor rá! Azért igyekszem!

Névtelen írta...

Ne haragudj,hogy megkérdezem,de a vödrös savanyúdnál evőkanálra vagy kávéskanálra gondoltál?
KÖszi:jocó

DebiGabi írta...

Joco,
Kiskanál. Javítom, hogy érthetőbb legyen:DDD